21 August 2011

Bunohan Tampil Barisan Pelakon Hebat

ADA yang signifikan kenapa lima muka pengisi layar seni itu disatukan dalam pertemuan bersalut suasana Lebaran kali ini. Jawapannya mudah, mereka antara pemeran besar milik Malaya dan jika dialirkan ke ruang paling tepat, barisan aktor itu punya ikatan naluri sementelah terbitnya sebuah naskhah yang ditunggu-tunggu, Bunohan dapat dipersembahkan kepada umum.

Mengheret judul karya Dain Said ke dalam penyatuan semula Faizal Hussein bersama Bront Palarae, Namron, Shoffi Jikan dan Pekin Ibrahim itu sudah menjadi motif yang jelas. Secara tersembunyi, tolak nama Pekin seorang, mereka itu jugalah antara penyandang watak penting dalam judul Dukun, filem cereka pertama Dain yang dibikin lebih empat tahun dulu. Malangnya, atas alasan sensitiviti dan kemanusiaan, filem adaptasi kisah jenayah Mona Fandey yang pernah menggegar negara lebih 15 tahun lalu, terhukum beku dalam stor simpanan, sehingga entah sampai bila.

Lantas, ibarat dendam kesenian mencari kesejagatan, Bunohan inilah yang ditunggu-tunggu.

"Memanglah. Kalau ikutkan pun, Dain sudah mula bercakap-cakap tentang Bunohan ini sejak penggambaran Dukun lagi. Watak saya sendiri memang sudah diberitahu Dain lama dahulu. Jadi bila Dukun tak keluar-keluar, masing-masing tunggu Bunohan pula, harap-harap jadi," aktor paling senior di kalangan angkatan ini, Faizal jadi pendahulu memulakan diskusi.

Dari satu sisi yang ketara, pakatan ini sendiri bukan calang-calang aktor. Biarpun masing-masing lahir dari kepompong yang berlainan acuan tetapi graf impak lakon mereka hanya jauhari yang mengenal manikam.

Kali ini, kecuali Faizal Hussein yang terlebih dahulu mengecap kegemilangan, paling diingati dan di mata pemujanya, dia masih Azroy Gila-Gila Remaja, si hero jambu yang punya senyuman paling manis. Bront pula sudah meraih trofi Pelakon Lelaki Terbaik, Shoffi sedang beraja dengan karakter Ajeeb yang dibinanya dalam KL Gangster, Pekin semakin mendapat tempat di mata pengarah handalan Mamat Khalid manakala Namron, penggiat teater yang sudah bergelar 'sifu' kepada pelajar-pelajar yang pernah mendapat asuhannya di Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara) dahulu.
Dari situ terbit pertanyaan, tidak tercabar ego masing-masing atau bagaimana meletakkan ego dan emas di dada agar seimbang tidak terbunuh oleh setiap karakter berbeza.

"Baik dari segi intonasi atau posisi, semua sudah dibasuh semasa sesi latihan, jadi soal peletakan diri itu sudah cantik. Bila timbul rasa sayu dan sedih masa penggambaran tamat. Itu maknanya filem itu sesuatu. Antara kami semua, tak ada sesiapa yang nak tonjolkan diri, setiap watak ada karakter tersendiri dan berlakon dengan ikhlas," ujar Faizal.

Disahut oleh Pekin: "Mulanya kekok juga bila berada di kalangan aktor serba-boleh ini tapi bila hadir untuk sesi latihan, masuk dan meresap ke dalam watak, saya dapat rasa macam dah siap ada isipadu dan sukatan tertentu. Kita sudah tahu nak letak garam banyak mana semasa penggambaran dijalankan."

Menambah bab isipadu yang dijentik si Pekin, Faizal menambah: "Setiap watak akan bergerak bersama latar dan cuaca. Suhu dan warna cuaca akan ikut warna karakter. Sebab itulah penggambaran dilakukan pada musim monsun. Musim itu ada banyak warna. Boleh dikatakan, kami semua buat filem ini bukan sebab tawaran kewangan."

Bront seperti biasa. Tersenyum sambil memeluk tubuh sebelum melontarkan pandangan, dengan perlahan dia mengakui, melihatkan barisan pelakon sahaja, pelakon mana sekalipun tidak akan menolak tawaran Bunohan.

"Bila bekerja dengan pelakon yang hebat-hebat, kita cuma kena fokus dan percaya kepada regu kita, tak perlu lagi nak bereksperimen dan tak perlu nak jaga punggung sesiapa. Nak dapat tawaran filem sebegini lima tahun sekali pun susah," beritahunya yang dalam proses akhir menyudahkan filem arahannya, 3 Rasa.

Sejiwa dengan penerangan sesama ahli geng Bunohan, bagi Namron, tiada soal ego harus berbangkit sebaliknya peluang berganding dengan pelakon yang tahu apa itu lakonan dan ada keserasian, secara automatik akan mengangkat impak lakonan kepada pihak yang lain.

"Bila setiap orang boleh tatang isi karakter, masing-masing akan bertembung dan cetuskan impak lain, ia semacam magis untuk sesebuah filem.

"Sebelum penggambaran bermula, kita sudah bina momentum lakonan. Senang kerja, tapi kalau berlakon dengan pelakon yang bina tembok (ego), susahlah.
HIBURAN
Tatang karakter tanpa ego

KECUALI Faizal Hussien, empat aktor, Shoffi, Bront, Namron serta Pekin ini merupakan regu lepak yang serasi. Tolak Pekin pula, mereka ini membawa dendam Dukun yang tidak kesampaian.

ADA yang signifikan kenapa lima muka pengisi layar seni itu disatukan dalam pertemuan bersalut suasana Lebaran kali ini. Jawapannya mudah, mereka antara pemeran besar milik Malaya dan jika dialirkan ke ruang paling tepat, barisan aktor itu punya ikatan naluri sementelah terbitnya sebuah naskhah yang ditunggu-tunggu, Bunohan dapat dipersembahkan kepada umum.

Mengheret judul karya Dain Said ke dalam penyatuan semula Faizal Hussein bersama Bront Palarae, Namron, Shoffi Jikan dan Pekin Ibrahim itu sudah menjadi motif yang jelas. Secara tersembunyi, tolak nama Pekin seorang, mereka itu jugalah antara penyandang watak penting dalam judul Dukun, filem cereka pertama Dain yang dibikin lebih empat tahun dulu. Malangnya, atas alasan sensitiviti dan kemanusiaan, filem adaptasi kisah jenayah Mona Fandey yang pernah menggegar negara lebih 15 tahun lalu, terhukum beku dalam stor simpanan, sehingga entah sampai bila.

Lantas, ibarat dendam kesenian mencari kesejagatan, Bunohan inilah yang ditunggu-tunggu.

"Memanglah. Kalau ikutkan pun, Dain sudah mula bercakap-cakap tentang Bunohan ini sejak penggambaran Dukun lagi. Watak saya sendiri memang sudah diberitahu Dain lama dahulu. Jadi bila Dukun tak keluar-keluar, masing-masing tunggu Bunohan pula, harap-harap jadi," aktor paling senior di kalangan angkatan ini, Faizal jadi pendahulu memulakan diskusi.

Dari satu sisi yang ketara, pakatan ini sendiri bukan calang-calang aktor. Biarpun masing-masing lahir dari kepompong yang berlainan acuan tetapi graf impak lakon mereka hanya jauhari yang mengenal manikam.

Kali ini, kecuali Faizal Hussein yang terlebih dahulu mengecap kegemilangan, paling diingati dan di mata pemujanya, dia masih Azroy Gila-Gila Remaja, si hero jambu yang punya senyuman paling manis. Bront pula sudah meraih trofi Pelakon Lelaki Terbaik, Shoffi sedang beraja dengan karakter Ajeeb yang dibinanya dalam KL Gangster, Pekin semakin mendapat tempat di mata pengarah handalan Mamat Khalid manakala Namron, penggiat teater yang sudah bergelar 'sifu' kepada pelajar-pelajar yang pernah mendapat asuhannya di Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara) dahulu.


BERBEZA generasi serta haluan seni, angkatan aktor ini antara yang sedang dominan.

Dari situ terbit pertanyaan, tidak tercabar ego masing-masing atau bagaimana meletakkan ego dan emas di dada agar seimbang tidak terbunuh oleh setiap karakter berbeza.

"Baik dari segi intonasi atau posisi, semua sudah dibasuh semasa sesi latihan, jadi soal peletakan diri itu sudah cantik. Bila timbul rasa sayu dan sedih masa penggambaran tamat. Itu maknanya filem itu sesuatu. Antara kami semua, tak ada sesiapa yang nak tonjolkan diri, setiap watak ada karakter tersendiri dan berlakon dengan ikhlas," ujar Faizal.

Disahut oleh Pekin: "Mulanya kekok juga bila berada di kalangan aktor serba-boleh ini tapi bila hadir untuk sesi latihan, masuk dan meresap ke dalam watak, saya dapat rasa macam dah siap ada isipadu dan sukatan tertentu. Kita sudah tahu nak letak garam banyak mana semasa penggambaran dijalankan."

Menambah bab isipadu yang dijentik si Pekin, Faizal menambah: "Setiap watak akan bergerak bersama latar dan cuaca. Suhu dan warna cuaca akan ikut warna karakter. Sebab itulah penggambaran dilakukan pada musim monsun. Musim itu ada banyak warna. Boleh dikatakan, kami semua buat filem ini bukan sebab tawaran kewangan."

Bront seperti biasa. Tersenyum sambil memeluk tubuh sebelum melontarkan pandangan, dengan perlahan dia mengakui, melihatkan barisan pelakon sahaja, pelakon mana sekalipun tidak akan menolak tawaran Bunohan.

"Bila bekerja dengan pelakon yang hebat-hebat, kita cuma kena fokus dan percaya kepada regu kita, tak perlu lagi nak bereksperimen dan tak perlu nak jaga punggung sesiapa. Nak dapat tawaran filem sebegini lima tahun sekali pun susah," beritahunya yang dalam proses akhir menyudahkan filem arahannya, 3 Rasa.

Sejiwa dengan penerangan sesama ahli geng Bunohan, bagi Namron, tiada soal ego harus berbangkit sebaliknya peluang berganding dengan pelakon yang tahu apa itu lakonan dan ada keserasian, secara automatik akan mengangkat impak lakonan kepada pihak yang lain.

"Bila setiap orang boleh tatang isi karakter, masing-masing akan bertembung dan cetuskan impak lain, ia semacam magis untuk sesebuah filem.

"Sebelum penggambaran bermula, kita sudah bina momentum lakonan. Senang kerja, tapi kalau berlakon dengan pelakon yang bina tembok (ego), susahlah.


GANDINGAN antara pelakon sandaran Dain Said ini akan dapat disaksikan dalam Bunohan yang bakal ditayangkan hujung tahun ini.

"Satu hal lagi, kecuali dengan Faizal, kami yang lain-lain ini, kami macam geng walaupun di luar set penggambaran, dan walaupun setiap orang ada grup masing-masing kami selalu berjumpa, borak dan lepak pasal kerja dan projek-projek akan datang," hurai Namron yang kini sibuk di lokasi penggambaran filem Langgar arahan Sein Ruffege.

Menjadi tuan rumah semasa fotografi, Shoffi Jikan antara yang lantang bicaranya. Seperti mana bersungguh-sungguh dia walaupun hanya menjayakan sekecil-kecil watak, kata Shoffi:

"Saya gelarkan corak lakonan kami dalam Bunohan sebagai lakonan sifar. Ia seperti insignificant of significant. Ibaratnya berlakon di bawah par, watak yang diberikan itu sudah penuh, limpah dan kami cuma tatang ia sebaik-baiknya. Watak itu sendiri sangat halus," ujar Shoffi semacam berfalsafah pula.

Meriah dengan lontaran-lontaran yang jarang diperoleh dalam temu bual formal, sesi himpunan lima aktor ini berlangsung penuh santai. Mereka dalam zon selesa, tidak perlu takut, atau risau-risau ada soalan sensasi yang datang menerpa.

Perlu juga diketahui, geng aktor juga handal bergosip jika sesekali bertemu begini. Lebih parah lagi, gosip mereka lebih tajam hinggakan sekali petik, hampir luruh jantung dibuatnya.

"Kami macam begini saja, kalau bercerita pun tentang apa yang berlaku dalam industri, gosip-gosip industri sahaja. Tentang nasib orang-orang macam kami, apa yang mahu tak sama dengan apa yang pengarah atau penerbit mahu. Kadang-kadang terpaksa juga melakonkan sesuatu lakonan walaupun ia tidak logik langsung dengan latar belakang karakter dalam sinopsis. Payah, itu antara faktor yang buat saya kecewa," luah Bront.

Seiring topik yang hampir sama, Namron juga ada topik yang menarik untuk dikongsi:

"Saya selalu dapat bezakan dua jenis kerja, satu buat kerja berlakon kerana 'job' dan satu lagi berlakon kerana 'profession'. Bila pergi berlakon kerana job, saya akan berlakon untuk duit, tapi bekerja dalam situasi 'profession', jiwanya lebih besar. Itu terpulang kepada skrip dan siapa regu di lokasi."

Menadah telinga dengan kejujuran yang terpamer, terdetik juga, alangkah bagusnya kalau diskusi sedalam itu dan terbuka sebegitu juga dapat diperoleh bersama lebih ramai aktor atau aktres pujaan Malaya yang lain.
Sumber : kosmo online

 
Glamor @ Malaysia powered by blogger.com
Design by Free7 Blogger Templates Simple Clean