31 July 2009

Bekas Penyanyi Dangdut Berang


Operasi mengeluarkan barang peribadi milik bekas ratu dangdut, Amelina dari rumah sewanya di Kota Kemuning di sini semalam kecoh seketika apabila penyanyi itu mempersoalkan tindakan pemilik rumah sambil mendakwa perbuatan itu tidak berperikemanusiaan serta cuba menjatuhkan maruahnya.
Amelina atau nama sebenarnya, Norazlina Amir Sharipuddin, 35, berkata pertikaian mengenai masalah sewa banglo berkenaan sepatutnya selesai kerana dia sudah menjelaskan semua pembayaran dan berhasrat memindahkan kes itu dari mahkamah rendah ke mahkamah tinggi.
Dia yang ditemani suami, Reduan Mahamood, mendakwa sudah membayar bailif lebih RM4,000 dan diberitahu peguamnya selepas pembayaran itu, tindakan melelong barangnya di banglo berkenaan tertangguh sehingga mereka membuat tuntutan pada 5 Ogos ini.
“Tapi, selepas saya buat pembayaran pada 17 Julai, timbul cerita lain...kononnya itu untuk bayaran lain.
“Pemilik rumah sengaja nak malukan kami, ini perbuatan zalim kerana kami ada writ menghalang tindakan ini,” katanya, semalam.
Bagaimanapun, pasangan itu gagal menunjukkan bukti kewujudan writ berkenaan selepas diminta Bailif Mahkamah Majistret, Noor Azmi Taupek, yang hadir bagi memastikan pelaksanaan perintah untuk pecah masuk dan menjual barang yang disita serta mengambil alih semula banglo berkembar dua tingkat itu.
Amelina mendakwa, kira-kira jam 3 petang pada 28 Julai lalu, dia ke rumah berkenaan dengan membawa bersama sebuah lori untuk mengambil semua barangnya.
“Tapi apabila sampai, kami lihat rumah itu dikunci dan mangga dulu dipecah sebelum mereka masuk.
“Jadi atas nasihat peguam, kami rantai (rumah) dan peristiwa itu kami rakam,” katanya yang mempersoalkan tindakan penyewa terbabit.
Ditanya punca sebenar masalah itu, Amelina berkata, dia menyewa banglo berkenaan RM2,700 sebulan dan sempat tinggal di situ dua bulan.
Katanya, pada bulan pertama tinggal di situ, pelbagai masalah timbul termasuk kebocoran dan apabila diadukan, pemilik rumah langsung tidak memberikan reaksi.
“Selepas itu, berlaku lagi masalah selepas kami terima bil elektrik melalui pos. Bilnya hampir RM1,000 dan kami mengadu kepada TNB (Tenaga Nasional Berhad) sebelum mereka buat siasatan.
“Lepas siasatan dibuat, pihak TNB beritahu meter elektrik tidak ada masalah dan apa yang berlaku ialah disebabkan ada ‘kebocoran elektrik’ yang dilakukan pemilik rumah,” katanya mendakwa pemilik asal turut mengambil balik wang deposit kepada TNB sebelum bekalan elektrik ke rumah itu dipotong walaupun ketika itu dia masih menyewa rumah berkenaan.
Amelina berkata, dia menyewa banglo terbabit dua bulan iaitu pada April dan Mei lalu.
Penyanyi itu mendakwa, tindakan penyewa mengeluarkan semua barang miliknya semalam bertujuan memalukan keluarganya.
“Saya dah bagi kerjasama. Pada 28 Julai lalu saya datang, tapi berkunci...sekarang macam mana dan nak salahkan siapa?
“Jadi saya harap mereka yang berwajib tu buka mata. Setiap kali kami minta keadilan, ia seolah-olah tidak berpihak kepada kami dan sekarang jadi macam ni,” katanya.
-myMetro

 
Glamor @ Malaysia powered by blogger.com
Design by Free7 Blogger Templates Simple Clean